Perusvaatimukset

Kartoitus kannattaa lähteä suorittamaan kokonaisvaltaisen kuvan avulla. Lentäjäksi haluavilla täytyy olla seuraavat asiat kunnossa:

- Vähintään lukio tai toisen asteen koulutus suoritettuna. Ilmailualalla matematiikka, fysiikka sekä englanti ovat erittäin oleellisessa roolissa, koska niitä täytyy osata käyttää ja soveltaa jatkuvasti. Mikäli huomaat puutteita jossakin osa-alueessa niin kannattaa käydä preppaamassa kyseistä ainetta esimerkiksi aikuisopistossa tai vastaavassa oppilaitoksessa. Mikäli vasta opiskelet lukiossa tai muussa oppilaitoksessa niin suosittelen panostamaan opintoihin erittäin huolellisesti, jottei myöhemmin tarvitsisi lähteä kertaamaan oppiaineita.

- Hyvä terveys
Jokaisen ammattiliikennelentäjän on läpäistävä Medical 1-tason ilmailulääkärin lääketieteellinen tarkastus. Se on erittäin laaja tutkimus, jossa henkilö tutkitaan perinpohjin ja määritellään soveltuvuus ilmailualalle terveyden kannalta. (Huom. mikäli haet yksityislentolupakirjaa, sinulle riittää Medical 2-tason kelpoisuus, joka ei ole yhtä kattava). Tässä muutamia seikkoja jotka voivat olla esteenä kelpoisuustodistuksen saamisessa.
  • Huono näkö. (lentäjillä saa olla silmälasit) Näön tutkimiseen käytetään lähes puolet tarkastusajasta
  • Sydän- sekä verisuoniston sairaudet
  • Sepelvalimotaudit
  • Hengityselinten sairaudet
  • Vakavat tapaturmat sekä mm. ruumiinosien epänormaali toiminta tai poikkeavuus
  • Mielenterveydelliset häiriöt
  • Hermoston sairaudet
  • Allergiat tai jatkuva lääkitys
Mikäli huomaat, että sinulla on jokin kyseisistä kohdista niin kannattaa keskustella asiasta ilmailulääkärin kanssa, nimittäin se ei välttämättä vielä tarkoita että et voisi saada kelpuutusta vaan asia vaatii laajempaa tutkimusta sekä oireiden kartoitusta.

- Psykologia
Ihmisen psykologia sekä ajattelumaailma ovat yksi vaikuttavimmista tekijöistä, jotka vaikuttavat opiskelijaksi pääsemiseen. Hakuprosessin aikana hakija joutuu tekemään pitkät psykologiset testaukset, jossa testataan henkilön arvomaailma sekä yleinen ajattelutapa. Jokaisella ihmisellä on oma ajattelumaailma, eikä testeihin pysty valmistautumaan etukäteen tai vastauksia huijaamaan.

- Rahoitus
Kuten olet jo varmasti huomannut, niin lentäjäksi pätevöityminen ei ole sieltä halvemmasta päästä. Harvemmin ihmisillä on antaa kerrallaan koko opintomaksua ja suurin osa opiskelijoista hoitaakin asian pankkilainalla. Koulutusorganisaatiot saattavat antaa tietyn suuruista takausta opintolainalle, jotta lainan saanti olisi hieman helpompaa. Lisäksi täytyy ottaa huomioon elinkustannukset koulutuksen aikana.

- Rikosrekisteri
Rikosrekisteri on STOP-merkki ilmailualalle haluaville. Lentäjä on vastuussa ihmishengistä sekä turvallisuudesta lentokoneessa ja rikollista taustaa omaava henkilö ei voi toimia kyseisissä tehtävissä. Lievemmät asiat tietysti katoavat rikosrekisteristä tietyn ajan kuluttua. Kaikki tapaukset kannattaa kuitenkin varmistaa viranomaisilta tai oppilaitokselta.

- Muuta
  • Ei näkyviä tatuointeja tai lävistyksiä
  • Varusmiespalvelus suoritettu tai hyväksytty vapautus (tarkempaa tietoa kouluilta)

16 kommenttia:

  1. Lukion opinto-ohjaaja sanoi minulle että fysiikka ei ole niinkään tärkeä lentäjäksi haluavalle, vaikka fysiikasta kovin kiinnostunut olinkin. Otin silloin fysiikan kurssit pois helpottamaan lukujärjestystä, mutta oliko se nyt virhe?

    VastaaPoista
  2. Ilman muuta fysiikka kuuluu lentämiseen ja on olennainen osa aerodynamiikkaa sekä monia muita aihealueita. Luonnollisesti fysiikan opinnot kuten esimerkiksi matematiikan opinnot kehittävät sitä matemaattisloogista ajattelukykyä ja on ilman muuta tukena tuleville opinnoille. Vaikeaa tietysti sanoa suoranaisesti kuinka paljon lukion fysiikan opinnot vaikuttavat itse lentäjänopintoihin, koska luonnollisesti me opiskellaan ilmailuteoriaa perusasioista alkaen.

    Sanoisin ettei ole niinkään suuri menetys, jollet ole opiskellut fysiikkaa koska koulussa tullaan opettamaan vaadittavat asiat lentäjäksi pätevöitymiseen, mutta varmasti helpottaa asioiden sisäistämistä jos on jotakin perustietoa pohjalla. Pääsykokeissakin saatetaan esittää joitakin peruskysymyksiä fysiikasta ja katsoa koulun arvosanoja. Mikäli sinulla on luontaista kiinnostusta aiheesta niin se varmasti auttaa myös opinnoissa :)

    VastaaPoista
  3. Kysyn vielä sen verran, että miten suuri vaikutus koulumenestyksellä on kouluun pääsyllä? En ole ikinä ollut kovin hyvä koulussa,vaikka olisin kuinka paljon panostanut, eikä ylioppilaskirjoituksistakaan näyttäisi tulevan huippuarvosanoja. Kuitenkin motivaatio ja kiinnostus lentäjän opintoihin on aivan huipussa!

    VastaaPoista
  4. Koulumenestyksellä katsotaa valmiutesi suoriutua vaativista teoriaopinnoista. Suurin osa materiaalista on englanninkielistä vaikkakin opetus on suomeksi. Opiskelutahti on kova ja itseopiskelu on myös iso osa koulutusta. Tällä halutaan varmistaa, ettei koulutuksesi tulisi keskeytymään missään vaiheessa tietyn puutteen vuoksi.

    Vaikea sanoa kuinka juuri sinun tilanteesi vaikuttaa kouluun pääsyyn koska jokainen henkilö on yksilö ja jokainen testataan erinäisillä testeillä, jotka kertovat henkilön soveltuvuuden ilmailualalle. Lukupää on vain yksi osa-alueista mitkä testataan ja koulu on paras kertomaan soveltuvuutesi alalle. Voi olla, että motivaatiosi auttaa sinua opinnoissa, mutta voi olla ettei se myöskään riitä. Paras tapa on käydä testeissä ja varmistua sitä kautta.

    VastaaPoista
  5. Mikä on vähimmäispituus lentäjäksi? Jostain olen lukenut, että olisi 160-165 cm mutta toisessa paikassa oli n. 163 cm. Harmittaa vain kovasti, jos lentäjän opintojen harkitseminen tyssäisi tuohon pituuteen kun olen melko lyhyt enkä tästä enää luultavasti kasva.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuohon ei valitettavasti pysty kovin tarkkaan vastaamaan koska lentoyhtiöt yleensä asettavat haluamansa pituusvaatimukset. Lukaisin tässä vähän aikaa sitten SAS:in vaatimuksia ja heillä oli muistaakseni 157cm-195cm, joten suht lyhyisiin päästään. Pituutta vaaditaan liikennelentäjiltä, jotta he pystyisivät kurottamaan kaikkiin vipuihin ja nappuloihin. Hävittäjissä taas päinvastoin, etteivät jalat jää jumiin laukaistaessa heittoistuinta.

      Poista
  6. Mitä jos minulla on mm. paha koivuallergia ja allergiaa koirille ja kissoille? Ovatko ne este lentäjän uralle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nykyään on sen verran paljon erilaisia lääkkeitä, joita saa käyttää myös ilmailun yhteydessä ilman sivuoireita, joten uskoisin ettei allergian pitäisi olla este. Riippuu tietysti laadusta ja lääkityksestä, joten kannattaa piipahtaa esim. ilmailulääkärillä niin ei jää arvailun varaan.

      Poista
  7. Menen nyt seuraavaksi lukion toiselle ja en vielä ole opiskellut kuin yhden pakollisen fysiikan kurssin. Mitkä lukion fysiikan kursseista ovat oleellisessa osassa Patrian pääsykokeita ajatellen, jos haluan liikennelentäjäksi. Mihin muihin aineisiin kannattaa Patriaan hakiessa erityisesti panostaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilmailussa tulee vastaan melkeinpä kaikki fysiikan aihealueet. Hyvänä puolena on se, että koulussa opetetaan kaikki tarpeellinen tieto ja taito, joka vaaditaan lentäjäksi pätevöitymiseen. Vanhoilla koulutuksilla on tietysti merkityksensä, jotta olisi hyvä pohja ja ymmärrys asioille joita tullaa käsittelemään opintojen aikana eivätkä kaikki asiat tulisi suoraan puskista.

      Mitään aineita tietysti vähättelemättä kaksi kurssia ehkä nostaisin esille. Yksi niistä on lämpö, jonka kanssa ollaan jatkuvasti tekemisissä mm. meteorologisessa yhteydessä. Toinen kurssi on liikkeen lait, jonka ympärille koko lentokoneen ilmassa olo perustuu. Pääsykokeita ajatellen en osaa tarkalleen sanoa mikä olisi tärkein kurssi, mutta varmasti noilla kahdella ja yhdellä pakollisella pärjää pitkälle.

      Patrialla ensimmäisen vaiheen testit ovat ilmaiset, joten kannattaa ehkä käydä jopa kokeilemassa ja katsomassa millaisia kysymyksiä siellä esitetetään. Onnea opintoihin!

      Poista
  8. Kuinka hyvin lentäjien pitää puhua/osata englantia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lentäjien täytyy osata puhua ja ymmärtää englantia ainakin keskivertotasolla, koska englanti on virallinen kieli ilmailussa. Kaikki selvitykset ja normaalit ilmoitukset ovat vakio fraseologiaa mitä käytetään joka puolella maailmaa ja ne pystyy opettelemaan vaikka ulkoa, mutta kun tulee poikkeuksellinen tilanne esim. ulkomailla niin se täytyy pystyä selittämään englanniksi. Myös kaikki materiaali ilmailussa koulukirjoista lentokoneen manuaaleihin ovat englanninkielisiä.

      Poista
  9. Estaako diabetes 2 lentamisen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ole tietääkseni este oikealla lääkityksellä ja tarkkailulla, mutta lentoyhtiöt saattavat asettaa rajoituksia. Suosittelen juttelemaan ilmailulääkärin kanssa tarkemmin esim Meilahden AMC:ssä (aeromedical center).

      Poista
  10. Estääkö toisen silmän sokeus lentäjäksi pääsemisen? (Toisessa silmässä näkö korjautuu silmälaseilla.)

    VastaaPoista
  11. Lentosotakouluun pääseminen jäi haaveeksi kun toinen korvatorvi ei tasannut painetta painekammiossa tarpeeksi hyvin vaan aiheutti punoitusta välikorvaan. Onko vaatimukset samat siviilipuolelle eli testataanko painekammiossa?

    VastaaPoista