Me, myself and I

Olen venäläis-suomalainen nuori mies ja hurahdin ilmailuun n. parinkympin iässä. Toimin silloin autonkuljettajana Helsingissä ja olin paljon tekemisissä lentohenkilökunnan kanssa, jolloin sain tavallaan ensikosketuksen ilmailuun. Pikkuhiljaa kiinnostus alaan alkoi kasvamaan ja aloin harkitsemaan lentäjän ammattia.

Kun olin päättänyt, että lähden kokeilemaan josko minusta olisi tähän työhön, jouduin ensin palaamaan koulunpenkille lukemaan oppiaineita, joita ilmailussa joutuisi käyttämään kuten matematiikkaa, fysiikkaa ja englantia. Aikanaan menin sitten valintakokeisiin, jotka hyväksytysti läpäistyäni allekirjoitin opintosopimukset ja lähdin kohti suurta muutosta elämässäni.

Opintoni sijoittuivat vuosille 2012-2014 ja valmistuin lentäjäksi juuri sopivasti kun ilmailuala alkoi toipumaan syvästä lamasta. Tällä hetkellä työpaikkoja avautuu nopeaan tahtiin ja onkin vain ajan kysymys milloin lentoyhtiöstä tulee kutsu haastatteluun. En jäänyt kuitenkaan odottamaan tätä kultaista hetkeä vaan lähdin laajentamaan osaamistani kouluttautumalla lennonopettajaksi. Reilut puoli vuotta ehdin tehdä opettajan töitä Malmilla, joka oli erittäin mielenkiintoisaa ja antoisaa, ja kävi kutsu haastatteluun kotimaiseen lentoyhtiöön. Testit läpäistyäni minut valittiin perämieskurssille ja ura lähti nousukiitoon ATR72 voimin. :)

En ole katunut päivääkään alan vaihtoa ja tulevaisuus on varmasti erittäin mielenkiintoinen ilmailun saralla.

- Igor

13 kommenttia:

  1. Millasella todistuksella pääsit patriaan? Siellähän kysytään k.a. ja ma,en,äi arvosanat erikseen?

    VastaaPoista
  2. Ammattiopistosta kun valmistuin niin todistus ei ollut niinkään loistava. Kun alkoi ilmailuala kiinnostamaan niin kävin iltalukiossa suorittamassa ylioppilastutkintoa, mutta se jäi kuitenkin kesken kun olin päässyt Patrian valintakokeista läpi. Motivaatio oli täysin erilainen kun kävin iltalukiota ja sain hyvät arvosanat matematiikasta, englannista ja fysiikasta. Nuo ovat tärkeimmät aineet ilmailualalla. Valintakokeissa kuitenkin testataan sinun todellinen taso, joten koulutodistus ei kaikkea aina kerro. Suosittelen lukemaan hyvin jos käyt tällä hetkellä jotakin koulua, jos et niin kannattaa ainakin kerrata kyseisiä aineita nimittäin koulussa ei ole enää aikaa opiskella.

    Koulutus on kuitenkin vain yksi osa valintakriteereistä. Psykologia, terveys ja rahoitus ovat muita tärkeitä seikkoja. Kannattaa tulla käymään avoimissa ovissa ja tehdä ensimmäisen vaiheen valintatestit veloituksetta. Jos haluat keskustella tarkemmin niin ota yhteyttä vaikka sähköpostilla :)

    VastaaPoista
  3. Moikka! Kiva, että löytyy aina lisää näitä lentäjän opinnoista kertovia blogeja. On mielenkiintoista seurata muiden etenemistä. Itse aloitan ensi viikolla SIO21-kurssilla Salpauslennossa. /Niina

    VastaaPoista
  4. Mahtavaa :) SIO21 aloitti myös meidän koulussa vähän aikaa sitten. Tullaan varmasti tapaamaan, kun pidetään yhteyttä myös salpauslennon opiskelijoihin ja järjestetään yhteisiä tapahtumia.

    VastaaPoista
  5. Moro! Kerroit tuossa,että jätit lukio-opinnot kesken, niin kuinka paljon kerkesit niitä opiskella ja oliko sulla pitkä vai lyhyt tuo matikka? Lähinnä mielessä se, että onkohan tuo pitkä matikka välttämätön kun lentoala on kuitenkin aina ollut haavena ja tarkoituksena olisi johnkin lento-opistoon hakea :) ja ensi kesänä mahdollisesti jo ppl:llää hankkimaan! Ja mahtava blogi, pidä tämä pystyssä mahdollisimman pitkään! =)

    VastaaPoista
  6. Moikka! Joo, kävin tosiaankin iltalukiota aikuiskoulutuksena ja tarkoitus oli n. pari vuotta opiskella. Kävi kuitenkin niin, että pääsin patrian pääsykokeet läpi niin jätin sen sitten kesken. Kävin itse lyhyttä matikkaa enkä usko, että pitkällä matematiikalla tee mitään lentoalalla. Enintään sun matemaattis-looginen ajattelu harjaantuu sen myötä, mutta opiskelussa pärjää lyhyellä hyvin. Trigonometria ja fysiikka ovat sellaisia asioita mitä tulee tarvitsemaan jatkuvasti, joten panosta niihin, ja kaikkeen muuhunkin tietysti :). Matemaattis-looginen päättelykyky helpottaa opiskelua esimerkiksi lentokoneiden kuormitusten, lentoaikojen ja lentoreittien laskemisessa. Jos on lukio hyvässä vaiheessa niin suorita se toki loppuun ja sitten pääsykokeisiin. Myöhemmin kun haet töihin niin CV:ssä on hyvä olla jotakin merkintöjä opiskelusta. PPL:stä vielä sen verran, että jos haet integroidulle kurssille ja omistat PPL:n niin joudut silti käymään joitakin teorioita ja ottamaan lentotunteja. Joten erikseen sitä ei ehkä kannata suorittaa, jos on aikomus hakea myöhemmin liikennelentäjäksi.

    Kannattaa käydä Patrian sivuilla lukemassa Liikennelentäjäksi opiskelusta ja vaatimuksista niin saa selkeän kuvan kokonaisuudesta :) http://www.patria.fi/pilottraining/FI/Ammattilentajaksi/Ammattilentajan+opintolinta/index.html

    VastaaPoista
  7. Tuohon blogiin vielä sen verran, että kirjoitan aika varmasti tätä koulun loppuun asti ja sen jälkee olisi ajatus kirjoittaa työelämästä lentäjänä. Toki silloin kun aikoinaan työllistyy :)

    VastaaPoista
  8. Juu edellinen anonyymi tässä vielä. Tuota en ollut huomannutkaan, että patrialla täytyy vetää ppl:llät uusiksi, kun esim. Salpauslennolla taas lukee ,että jos on aiempia lupakirjoja niin ne pyritään hyvittämään ja aloitetaan opinnot vasta myöhemmällä vaiheella, mutta eikö Patria sitten "hyväksilue" mitään aiempia lentolupakirjoja muuta kuin modulaarisena? Ei oikein malttaisi odotella niin kauaa kun tässä vielä opinnot ja varusmiespalvelus suoritettavana ensin. ^^

    VastaaPoista
  9. Juu.. Siinäpä se, että pyritään :) en tosiaankaan tiedä kuinka Patria tai Salpis hyväksilukee PPL niin kannattaa tiedustella kouluilta suoraan. Tietääkseni osa hyväksiluetaan ja koulutuksen hinta on pienempi.

    VastaaPoista
  10. PPL:n hyväksilukeminen vaihtelee näköjään aika paljon. Meillä Salpauslennosssa kun suoritetaan integroitu CPL, niin ainakin PPL-vaiheen teoriaosuus piti istua uudestaan, mutta ilmeisesti kokeita ei tarvinnut viranomaiselle uudestaan tehdä. Lentojaksosta en tiedä, ilmeisesti lensivät kaikki lennot sen intgroidun CPL-syllabuksen mukaan. Tosin onhan se aika eri asia, jos esim. kerhossa on PPL:n lentänyt.. Menee aika moni asia uusiksi kun lentokouluun tulee.

    Suosittelen kuitenkin PPL:n suorittamista ennen kuin aloittaa Salpiksella. Integroitu CPL kestää reilun vuoden, mikä on pitkä aika lentää pelkällä oppilaslupakirjalla ja sen rajoituksilla. Lisäksi, PPL-lentäjällä on helpompaa kun ei tarvitse välttämättä noudattaa tiukkoja oppilas-sääminimejä ja voi ottaa koulukavereita kyytiin päällikkömatkalennoille yms. Ulkomaillekin saa lähteä jos mieli tekee ja niin edespäin :)

    VastaaPoista
  11. Muistelisin että myös Parialla täytyy istua teoriat jos on PPL-lupakirja ja joitakin lentotunteja hyväksytään. En sen enempää tiedä kun aloitin tyhjältä pöydältä.

    Patrialla pystyi ennen myös ottamaan kavereita kyytiin, mutta nykyään se on kiellettyä. :(

    VastaaPoista
  12. Eikös Patrialla liikennelentäjänkoulutus maksa n. 100 000e? Ihan mielenkiinnosta ja omaa tulevaisuutta lentäjänä, mietin, että miten keräät rahat siihen, vai maksatko vasta kun pääset työelämään?

    VastaaPoista
  13. Maksut suoritetaan erissä koulutuksen aikana eli joko täytyy olla taskussa koko summa tai suosituin vaihtoehto on ottaa pankkilaina. Patrialta saa 30% takauksen lainalle jos hakee Handelsbankenista tai OP:sta. Lainaa aletaan lyhentää sitten koulutuksen päätyttyä.

    Tuossa on koko hinnasto ja lisätietoa. http://www.patria.fi/pilottraining/fi/hinnasto.html

    VastaaPoista