First time in skies









7 kommenttia:

  1. Tuosta lätäkkökuvasta tuli mieleen, että eikös tee koneelle huonoa loiskutella tuolla tavalla lätäköissä?

    VastaaPoista
  2. Joo tuo potkuri ei välttämättä tykkää, mutta oli ensimmäinen lento enkä voinut tietää. Eikä se opettajakaan mitää sanonu niin ei mennyt mun piikkiin :)

    VastaaPoista
  3. Onko sielä patrialla nyt lupaukset pitäny kun netistä löytyy niin paljon kaikenlaisia huhuja, että ne vaan vetäsee rahat ja aikataulut pettää kuukausilla jne. ?

    Pakko myös sanoa tähän väliin, että itsekin kun olen ilmailusta kiinnostunut, niin tämä blogi kasvatti huomattavasti motivaatiota hakeutua ilmailualalle sen takia, että mulla on täysin samat opinnot pohjalla noita lukion aineita myöten;D kiitos tästä^^

    VastaaPoista
  4. Moi anonyymi! Kiitos, että luet tätä blogia :) Ensiksi tietysti täytyy muistaa, että Patrian tarkoitus, niinkuin kaikkien muidenkin osakeyhtiöiden tapaan, on tuoda osakkaille rahaa. Se ei ole mikään pikkufirma joka haluaa vetää välistä :) Ihan maailmanlaajuisesti jos katsoo koulutuksen hintoja niin ne on näillä hujakoilla melkeinpä joka paikassa kun kalusto millä opiskellaan on kuitenkin suhteellisen kallista. Jossakin koulutus on tietysti halvempaa ja toisaalla kalliimpaa. Patrialla koulutus on kuitenkin laadukasta kun kalusto on ihan uutta ja opettajat ovat ammattilaisia, jotka toimivat ilmailun parissa päivittäin.

    Valitettavasti opiskelijoille tulee myös välillä sellainen tunne, että Patria vaan vetäisee rahat välistä, kun kaikki ei mene ihan suunnitelmien mukaan. Suurin vaikuttava tekijä aikataulumuutoksiin on sää. Tämä talvi on hyvä esimerkki siitä, miten saadaan aikataulut sotkettua mahdollisimman hyvin. Keli meni tukkoon syyskuussa ja alkaa vasta nyt avautua pikku hiljaa. Suomessa oli historiallisen pilvistä. Koko sen ajan koneet seisoivat maassa kun taivaalle ei vaan yksinkertaisesti päässyt. Oppilaat alkavat tietysti potea pettymyksen tunnetta kun realiteetti iskee vastaan. Kaikki ei vain aina mene niinkuin on suunniteltu. Sen takia koulutuksen aika on karkeasti 1,5-3v mutta yleensä tarkoitus on valmistua viimeistään 2,5v päästä. Meidän ennustettu valmistuminen on tällä hetkellä alle 2v. Paineita on tietysti myös oppilaitoksella, miten saada tehokkaasti oppilaat eteenpäin. Voin tietty sanoa, että jos aikataulua ei viilata ja pitäydytään siinä mikä on sovittu, niin valmistuisin 3-4v sisällä. Ei kiitos :D Ei siellä viilata ketään tahallaan linssiin ja pöllitä rahoja :D Täytyy itsekin muistaa mihin ryhtyy ja sisäistää millaisilla summilla ollaan liikenteessä. Ken leikkiin ryhtyy se leikin kestäköön.

    VastaaPoista
  5. Hienoa kuulla, että tällä blogilla on joku positiivinen vaikutus muihin. Halusinkin välittää tätä tunnetta ja inspiroida ihmisiä ilmailun pariin. Hyvä muistaa kuitenkin, että kaikki ihmiset ovat yksilöitä ja testit on läpäistävä hyväksytysti. Valitettavasti lentäjien tarve vaikuttaa myös paljon oppilaitokseen pääsyyn. Tällä hetkellä kun ala on ylityöllistetty niin lentäjiä valmistuu paljon työttömiksi ja koulutukseen ei ole niin paljon hakijoita jolloin myös oppilaitosten on laskettava rimoja. Jos hakijoita on paljon ja koululla tietty kiintiö niin valitaan ne henkilöt joilla on parhaat paperit tai parhaat testitulokset. Hakupapereiden koko tarkoitushan on, että opiskelijalta löytyy motivaatiota istua koulun penkillä ja tieto/taito oppia vaikeat teoriat englannin kielellä. Huonoin tilanne kaikkien kannalta on se, että keskeyttää koulun mielenkiinnon puutteen tai huonon menestyksen vuoksi ja sen takia se pyritään kartoittamaan jo hakuvaiheessa.

    Hienoa, että olet kuitenkin motivoitunu tästä blogista ja haluat päästä ilmailun pariin. Tämä on nimittäin erittäin koukuttavaa :) Mieti kuitenkin tarkkaan mihin olet ryhtymässä ja oletko valmis satsaamaan ison summan rahaa koulutukseen. Aina on olemassa riski, että ei työllistykään tai muuten vaan tulee taloudellisesti vaikeaa, joten hyvä rahallinen kartoitus on paikallaan. Tietysti siinä vaiheessa kun pääsee työelämään niin opinnot maksaa itsensä monta kertaa takaisin. Entäs työllistyminen? Monet sanovat, että ei ole töitä ja toiset sanoo että on. Ketä sitten uskoa? Huono taloustilanne maailmalla näkyy tietysti euroopassa hyvin kun tuhansia lentäjiä on työttömänä, mutta aasian liikenne on kovassa kasvussa ja idässä päin onkin paljon töitä tällä hetkellä. Lisäksi kun katsoo Boeingin ja Airbusin konetilauksia sekä ennustettuja liikennemääriä niin tulevaisuudessa tarvitaan satojatuhansia uusia lentäjiä. Lisäksi ihmiset vanhenee ja jostakin tarvitaan nuorta verta.

    Ei muuta kuin preppaamaan ja hakukokeisiin esim. Patrialle. Hyvä ajankohta on aina avoimissa ovissa joita järjestetään vähän väliä, jolloin pääsee tekee testit välittömästi. Tämä blogi ei ole tietenkään omistettu Patrialle, joten en ole millään lailla puolueellinen. Kannattaa tietty tutustua mitä muissa kouluissa tarjotaan, ja esim. SIO:han on 10 kertaa halvempi joten kannattaa ehkä sinnekin harkita.

    Huh.. eiköhän siinä ollut pähkinänkuoressa kaikki. Kysele jos jäi jotakin hampaan koloon ja onnea tulevaisuuden suunnitelmiin :)

    - Igor

    VastaaPoista
  6. Aivan älyttömän hieno blogi! Antaa hyvää tietoa ja lisämotivaatiota muutaman vuoden päästä lentäjäksi hakevalle. :)

    VastaaPoista
  7. Kiitos!! :) Kiva saada palautetta niin tietää ettei kirjoita turhaan. Onnea hakuihin! Lentäminen on koukuttavaa :)

    VastaaPoista