The Daily Pic&Abb

Ilmailussa on tuhansia lyhenteitä eri laitteista, toiminnoista, käytännöistä, laista jne. Sitä oikein yllättyi kun niitä alkoi tulla vastaan koulun aloituksen jälkeen.

Päivittelin jonkun aikaa tätä sivua, mutta tämä vaati paljon aikaa ja panostusta niin päätin luopua siitä. Voi toki kysyä mikäli jokin asia kiinnostaa niin yritän parhaani mukaan selittää.
______________________________________________________________________________________

05.09.2013
Päivän kuva: Lufthansa - Aribus A321-231



Päivän lyhenne: PFD (Primary Flight Display)
Kun lentokoneeseen päätetään laittaa näytöt mekaanisten mittareiden tilalle niin PFD:lle syötetään tärkeimmät koneen hallintaan liittyvät mittarit. Esim. keinohorisontti, korkeus, nopeus, pystynopeus, kallistus, luisu ja suuntahyrrä.

Monesti PFD:n yhteydessä löytyy myös MFD (multi-function display) tai ND (navigation display), jotka näyttävät muita parametrejä, kuten moottorin hallintaa ja gps navigointia.
______________________________________________________________________________________

28.08.2013
Päivän kuva: Singapore Airlines - Aribus A340-500



Päivän lyhenne: ETP (Equal Time Point).
Piste lähtö- ja määräpaikan välillä, josta on sama lentoaika kumpaankin päähän. ETP lasketaan lentonopeuden, matkan pituuden ja tuulen avulla. ETP on tärkeää tietää esimerkiksi hätätilan sattuessa, jotta päästään mahdollisimman nopeasti laskuun.
______________________________________________________________________________________

23.08.2013
Päivän kuva: Quantas - Airbus A380-842




Päivän lyhenne: EOBT (Estimated Off Block Time)
Aikaa mitataan yleensä kahdella eri tapaa, yksi tapa on blocki aika ja toinen ilma-aika. Blocki aika tarkoittaa sitä kun lentokone aloittaa rullauksen ja päätyy loppu pysähdykseen. Ilma-aika taas sitä kun lentokone aloittaa lentoonlähdön ja tulee laskuun. EOBT tarkoittaakin arvioitua aikaa kun lentokone aloittaa rullauksen.
______________________________________________________________________________________

20.08.2013
Päivän kuva: Gol Linhas Aereas Inteligentes More - Boeing 737-8EH
Näyttävä tunnelmavalaistus uudessa Next Generation Boeingissa.

Päivän lyhenne: NAT (North Atlantic Tracks)
Reitit Pohjois-Atlantin yli, joilla saadaan järjestettyä liikennettä sekä parannettua lentojen tehokkuutta. Yöllä lentokoneet lentävät itään päin ja päivällä taas länteen päin. Suurin syy reititykseen on sääolosuhteet ja suihkuvirtaukset. Suihkuvirtaukset ovat tällä alueella aina idän suuntaisia ja näitä hyödyntämällä saadaan pienennettyä lentoaikaa ja polttoaineen kulutusta.

Videossa näkyy selvästi kuinka massa liikkuu yöllä Yhdysvalloista Eurooppaan ja päivällä päinvastoin.
______________________________________________________________________________________



19.08.2013
Päivän kuva: Asiana Airlines - Boeing 747-48E
USA - Los Angeles International (LAX)



Päivän lyhenne: AIP
(Aeronautical Information Publication)

Ilmailukäsikirja on kunkin maan ilmailuviranomaisen tai viranomaisen valtuuttaman tahon julkaisema dokumentti, joka sisältää pysyväisluonteiset ilmailun perustiedot, kuten tiedot määräyksistä, lentoasemista, lentoreiteistä ja lentomenetelmistä sekä muut tiedot, joita tarvitaan kyseisessä maassa lentämiseen. Suomen ilmailukäsikirjaa julkaisee Finavia.

Riippumatta maasta AIP:ssa on aina kolme samaa osiota, GENERAL, EN-ROUTE ja AERODROMES, mikä helpottaa oikeiden asioiden etsimistä kunkin maan omasta AIP:sta.
______________________________________________________________________________________

15.08.2013
Päivän kuva: Martinair Cargo -  McDonnell Douglas MD-11
Netherlands - Amsterdam Schiphol Airport - EHAM




Päivän lyhenne: Hieman tavallisimpia lyhenteitä

APP - Approach (Lähestyminen)
DEP - Departure (Lähtö)
ARR - Arrival (Saapuva)
AP - Autopilot (Autopilotti)
THR - Runway threshold (Kiitotien kynnys)
TWR - Tower (Torni)
TWY - Taxiway (Rullaustie)
GS - Groundspeed (Maanopeus)
______________________________________________________________________________________

12.08.2013
Päivän kuva: Airbus A380 spotting at Brussels Int'l



Päivän lyhenne: TCAS (Traffic Collision Avoidance System)
Järjestelmä, joka ilmoittaa ympärillä tapahtuvasta ilmaliikenteestä ja varoittaa mikäli toinen ilma-alus on liian lähellä. Jos laite havaitsee, että lentokoneet ovat törmäyskurssilla niin se antaa väistämiskäskyn pystysuunnassa ylös tai alas. Toiselle lentokoneelle tulee väistämiskäsky luonnollisesti eri suuntaan. ICAO vaatii TCAS:in kaikkiin koneisiin, joiden maksimi lentoonlähtömassa ylittää 5700kg tai valtuutettu matkustajien kuljetusmäärä on yli 19 henkilöä.


Video on vanhemmasta B747 lentokoneesta, jossa oli vielä mekaaniset mittarit. Keskimmäisessä näytössä, jossa on siniset numerot on TCAS näyttö. Ylävasemmalta on tulossa kone, joka on nousussa ja tulee alhaalta, "traffic traffic". Ensin tulee käsky laskeutua, "descend descend", jonka jälkeen kone huomaa, että toinen kone aloitti myös laskeutumisen niin tuli uusi käsky "climb now".
_____________________________________________________________________________________

10.08.2013
Päivän kuva: Finnair - Airbus A320
Netherlands - Amsterdam - Schiphol




Päivän lyhenne: MMEL (Master Minimum Equipment List)
Lentokoneen valmistaja määrittelee laitteet, mittarit ja järjestelmät, jotka saavat olla rikki lentoa suorittaessa. Erillisiä proseduureja saatetaan myös määritellä mikäli tietty laite ei toimi. Lisäksi lentokoneen operaattorilla täytyy olla MEL-lista MMEL-listan pohjalta, joka voi olla rajoittavampi.
______________________________________________________________________________________

08.08.2013
Päivän kuva: Japan Airlines (JAL) - Boeing 747-446 
Los Angeles International - LAX



Päivän lyhenne: IATA
(International Air Transport Association)
Kansainvälinen ilmakuljetusliitto. Se on maailmanlaajuinen lentoyhtiöiden etu- ja yhteistyöjärjestö. Sen päämaja sijaitsee Montréalissa, Kanadassa. IATA:n tehtävänä on edustaa, johtaa ja palvella lentoliikennettä. Kaikki lentoyhtiöitä koskevat säännöt ja määräykset on määrittänyt IATA ja sen päätavoitteena on tarjota turvallinen kuljetus matkustajilleen. IATA mm. määrittelee lentoasemille kolmikirjaimiset lentoasemakoodit ja lentoyhtiöille kaksikirjaimiset lentoyhtiökoodit.
 ______________________________________________________________________________________

06.08.2013
Päivän kuva: Sukhoi Superjet 100-95B
Dresden International Airport
Aeroflotin 90-vuotis juhlaväritys


Päivän lyhenne: NDB (Non-Directional Beacon)
Nimensä mukaan majakka joka ei lähetä mitään suuntatietoa, jota käytetään radiosuunnistuksessa ja paikannuksessa. Se lähettää omaa tunnustaan joka suuntaan matalilla taajuuksilla, mikä mahdollistaa pitkän matkan navigoinnin. Suunnistaakseen NDB majakoilla tarvitaan koneeseen myös laite nimeltä ADF (automatic direction
finder), joka näyttää suhteellista suuntimaa koneen lentosuunnasta majakalle kun majakan taajuus syötetään laitteeseen. NDB on varmaan yksi vanhimmista suunnistusmenetelmistä ja näitä majakoita käytetään edelleen meri- ja ilmailuliikenteessä.

Hitaasti ne ovat poistumassa kuitenkin käytöstä parempien ja kehittyneimpien laitteiden tieltä kuten GPS, INS ja VOR vaikka VOR tulee myöskin poistumaan tulevaisuudessa käytöstä. Suomessa ei esimerkiksi yritetä korjata enää rikkinäisiä NDB majakoita vaan ne myydään ulkomaille kuten Venäjälle missä niitä suositaan edelleen. Suurin syy NDB:stä luopumisesta on sen virheiden määrä. Matalat taajuudet taipuvat, heijastuvat ja sekoittuvat muihin taajuuksiin todella helposti.
______________________________________________________________________________________

04.08.2013
Päivän kuva: Boeing B787-9 Dreamliner
Rolls-Royce Trent 1000




Päivän lyhenne: ILS (Instrument Landing System)

ILS on tarkkuuslähestymisjärejstelmä, joka sijaitsee maassa. Se tarjoaa lentokoneelle opastusta sivuttais- ja pystysuunnassa lähestyessä kiitotietä. Localizer, joka opastaa sivuttaissuunnassa löytyy kiitotien päästä ja Glideslope antenni kiitotien sivusta. Antennit lähettävät tietyllä taajuudella kahta eri modulaatiota, 90 Hz ja 150 Hz, jotka ovat kuin kaksi päällekkäistä keilaa. Kun lentokone poikkeaa kiitotien keskilinjalta pysty- tai sivuttaissuunnassa niin toinen modulaatioista vahvistuu ja toinen heikkenee ja näin lentokone päättelee mihin suuntaan täytyy korjata.


______________________________________________________________________________________

01.08.2013
Päivän kuva: Boeing B787-9 Dreamliner

Ysi-sarjan uusi maalaus.



Päivän lyhenne: AGL (Above Ground Level)
Ilmailussa käytetään eri referenssikorkeuksia riippuen tilanteesta ja AGL tarkoittaa yksinkertaisesti maan tasalta tapahtuvaa mittausta. Esimerkiksi esteet ja pilvenkorkeudet ilmoitetaan AGL. Lisäksi käytetään mm. MSL (Mean Sea Level). Ei ole suinkaan ilkeä merenpinnan korkeus vaan keskimääräinen :)
______________________________________________________________________________________

30.07.2013
Päivän kuva: United Airlines - Boeing B787-8 Dreamliner

Kruisailua 41000 jalan korkeudessa (n. 12,5 km)



















Päivän lyhenne: IAS (Indicated AirSpeed)

Nopeus, joka luetaan suoraan lentokoneen nopeusmittarista. Lentokone mittaa lentonopeutta pitot-putkien avulla, jotka sijaitsevat yleensä koneen rungossa tai siivissä. Pitot-putki mittaa dynaamisen ja staattisen paineen eroa eli periaatteessa nopeusmittari onkin vain painemittari. Jos haluaa tutustua tarkemmin niin kannattaa lukea Bernoullin laista. Lisäksi on paljon muita nopeuksia, joissa on korjattu mm. puristuvuus-, mittari-, ilmantiheys- ja lämpötilavirheet.
______________________________________________________________________________________

29.07.2013
Päivän kuva: Thai Airways International - Airbus A380-841

Paris - Charles de Gaulle


Päivän lyhenne: MAP
(Missed Approach Point)
Laskeuduttaessa kentälle mittariolosuhteissa tietyssä vaiheessa tulee tarkistuspiste, jossa lentäjät päättävät jatkavatko he laskuun vai tekevätkö he ylösvedon. Mikä kiitotie on näkyvissä tai on turvallista jatkaa, niin lentäjät jatkavat lähestymistä. Jos lähestymistä ei pystytä jatkamaan, niin suoritetaan ylösveto valmiiksi määriteltyjä menetelmiä pitkin.

______________________________________________________________________________________

24.07.2013
Päivän kuva: Airbus A380

Paljon nappuloita, mutta mitäs niillä tehdään? :)

Päivän lyhenne: ELT
(Emergency Locator Transmitter)
Laite, joka lähettää signaalia hätätaajuuksilla tapaturman sattuessa. Sen voi aktivoida manuaalisesti tai automaattisesti.
______________________________________________________________________________________

18.07.2013
Päivän kuva: Virgin Atlantic Airways - Airbus A340-642

Australia - New South Wales

Päivän lyhenne: EFIS
(Electronic Flight Instrument System)
EFIS on näyttöjärjestelmä, jossa vanhat sähkömekaaniset järjestelmät on korvattu CRT ja LCD-näytöillä. Näytöille ohjataan nykyään melkein kaikki tieto koneen hallinnasta. Esim. Moottorinhallinta, varoitusjärjestelmä, navigointijärjestelmä, asento- ja suoritusarvomittarit jne. EFIS sisältää näyttöjen lisäksi tietysti myös ohjauslaitteet ja data prosessoijat.
Airbus A380-ohjaamo
Yksinkertaisesti EFIS on paljon helpompi- ja varmempikäyttöinen laite, joka ei jää jumiin kuin mekaaninen laite. LCD näytöillä on saatu myös kevennettyä koneen painoa ja säästettyä tilaa ohjaamossa.
______________________________________________________________________________________

17.07.2013
Päivän kuva: Insel Air - PJ-MDF - McDonnell Douglas - MD-83 

Netherlands Antilles - St. Maarten, Princess Juliana Int. (SXM / TNCM)


Päivän lyhenne: ANU
(Aircraft Nose Up)
Kun puhutaan lentokoneen suoritusarvoista ja halutaan lyhyesti ilmoittaa kuinka paljon nokkaa täytyy nostaa tai laskea niin käytetään lyhennettä ANU tai AND (Aircraft Nose Down).

______________________________________________________________________________________

16.07.2013
Päivän kuva: Italy - Air Force - Aermacchi - MB-339-A/PAN 

Netherlands - Uden - Volkel (UDE / EHVK)


Päivän lyhenne: RVR
(Runway Visual Range)
RVR tarkoittaa kiitotienäkyvyyttä, jonka lentäjä näkee lentokoneen ohjaamosta. RVR:n voi mitata joku siihen määrätty henkilö merkkivalojen perusteella. Toinen nykyaikaisempi tapa on mitata laitteilla, jotka ovat sijoitettu kiitotien reunalle. RVR ilmoitetaan maksimissaan 2000 metriin saakka, koska sen jälkeen näkyvyyden ilmoittamisella ei ole suurta merkitystä.
RVR:n avulla lentäjät tekevät päätöksen mittarilaskeutumisesta mikäli heidän koulutus tai lentokoneen tekniikka on siihen riittävä.

______________________________________________________________________________________

14.07.2013
Päivän kuva: Iberia - Airbus A340-642

Los Angeles International (LAX)


Päivän lyhenne: FDR
(Flight Data Recorder)
Mediasta hieman tutumpi nimi laitteelle "black box". FDR nimensä mukaisesti nauhottaa lennon tekniset parametrit kuten kaasun toiminnot ja ohjaimien poikkeutukset. Toinen laite mikä kuuluu black box termin alle on CVR (Cockpit voice recorder). CVR nauhoittaa ohjaamokeskustelut.
Laatikot eivät ole mustia vaikka nimi siihen viittaakin. Ne on kirkaan oranssin värisiä, jotta paikannus olisi helpompaa. Kuori on korroosiosuojattu ja se on iskun, kuumuuden ja veden kestävä. Laitteet sijotetaan koneen peräosaan koska se on todennäköisin paikka laitteiden selviytymiselle onnettomuudesta.
______________________________________________________________________________________
11.07.2013
Päivän kuva: British Airways - Boeing B787 ja Airbus A380

Heathrow - UK
BA:n kaksi uutta alusta


Päivän lyhenne: ZFM (Zero Fuel Mass)
Jokaiselle lennolle tehdään massalaskelmat, jotta tiedetään kuinka paljon saadaan matkustajia, rahtia ja polttoainetta kyytiin. Tällä varmistetaan myös koneen kuormitus ja riittävä polttoaine reitille. Massalaskelmissa pyörii monta erilaista massalukua, jotka sisältävät tietyt asiat. ZFM sisältää koneen oman painon + miehistö + matkustajat ja rahti, mutta siihen ei sisälly polttoainetta. Nyt kun me tiedetään paljon meidän paino on ilman polttoainetta, joudutaan seuraavaksi katsomaan muita massoja.


Esimerkkikaavake massalaskuista.
Esim. vertaamalla maksimi lentoonlähtömassaa (MTOM - maximum take-off mass) ja ZFM saadaan tietää kuinka paljon polttoainetta saadaan kyytiin. Jos havaitaan, ettei polttoaine riitä kyseiselle reitille niin joudutaan vähentämään matkustajia tai rahtia. Isommat koneet käyttävät yleensä standardi painoja aikuisille ja lapsille, jotta karkeasti osattaisiin suunnitella reittejä ja polttoaineen kulutusta etukäteen. Tietysti ennen jokaista lentoa lasketaan matkustajamäärä ja punnitaan laukut, jotta saadaan tietää tarkat lukemat.
______________________________________________________________________________________

10.07.2013
Päivän kuva: Emirates - Boeing 777-31H/ER

Germany - Hamburg
Hienosti pöllyää lumi suihkuvirtauksessa


Päivän lyhenne: PAPI
(Precision Approach Path Indicator)
PAPI on visuaalinen apulaite, joka näyttää oikean liukupolun lentäjille pystysuunnassa laskeutuessa kentälle. PAPI sijaitsee n. 300 metriä kynnyksen takana ja siinä on neljä valoa rinnakkain, jotka näyttävät punaista ja valkoista riippuen lentokorkeudesta.




Jos lentäjä on juuri oikealla korkeudella liukupolulla, hän näkee kaksi punaista ja kaksi valkoista valoa. Mikäli hän on liukupolun alla, näkyy enemmän punaisia, kun taas päällä näkyy enemmän valkoisia. Kuvassa näkyy, että lentäjä on juuri oikealla korkeudella tulossa laskuun.
______________________________________________________________________________________

09.07.2013
Päivän kuva: Air Canada - Airbus A320-211

USA - New York


Päivän lyhenne: INS
(Inertial Navigation System)
INS on navigointi järjestelmä, joka käyttää tietokonetta, kiihtyvyyantureita ja hyrriä laskeakseen sijaintia, suuntaa ja nopeutta ilman muita ulkoisia referenssejä (laskelmasuunnistus = dead reckoning). Laitetta käytetään mm. lentokoneissa, laivoissa, sukellusveneissä, raketeissa ja ilmaohjuksissa. Käytännössä laite laskee jatkuvasti uutta sijaintia edellisen sijainnin perusteella, joten ennen kuin laitetta voi käyttää, siihen on syötettävä lähtöpisteen koordinaatit, jotka löytyvät mm. jokaisen lähtöportin edestä.
Finnair Tomin instagram kuva.
Taululla näkyy portin numero ja
koordinaatit, jotka syötetään INS.


INS järjestelmä
INS:n tarkkuus kuitenkin huononee mitä pidempään lento kestää, johtuen mekaanisen hyrrän pyörimisvirheistä. Sen takia INS järjestelmää on kehtitetty ja vaihdettu mekaaniset hyrrät laserhyrriksi, jotka eivät kärsi samoista virheistä. Laser järjestelmä kulkee nimellä IRS (inertial reference system).
______________________________________________________________________________________

08.07.2013
Päivän kuva: Finnair Airbus A330-302

Helsinki-Vantaa Airport


Päivän lyhenne: ATC
(Air Traffic Control)
Lennonjohto. Lennonjohdon tehtävä on porrastaa liikenne, estää koneita törmäämästä toisiinsa, sujuvoittaa liikennettä ja antaa ohjeita lentäjille. Tietysti viime kädessä vastuu on aina lentäjällä ja vaikka lentäjän täytyy noudattaa lennonjohdon selvitystä, voi kapteeni siitä kuitenkin poiketa mikäli turvallisuus niin vaatii. Täältä voi kuunella livelähetyksiä ympäri maailmaa missä yksityiset tukiasemat ylläpitävät lähetystä. Suomessa löytyy vain yksi Kuopiosta.


<- Singaporen lennonjohto





Helsinki-Vantaan lennonjohto ->
______________________________________________________________________________________

07.07.2013
Päivän kuva: Boeing AH-64D Apache Longbow

Alankomaat - Ilmavoimat


Päivän lyhenne: STAR
(Standard Terminal Arrival Route)
Helsinki-Vantaan
kiitotie 22L STAR
Reitti, joka alkaa lähestyessä määräpaikkaa ja vie  tietylle pisteelle, josta aloitetaan varsinainen lähestyminen kentälle. Yleensä reitillä käytetään radiomajakoita, joiden avulla lennetään tiettyä väylää. STAR:eja käytetään yleensä suurempien kenttien yhteydessä, jotta saadaa järjesteltyä saapuvaa liikennettä.

______________________________________________________________________________________

04.07.2013
Päivän kuva: EasyJet Airline - Airbus A319-111

Faro, Portugal


Päivän lyhenne: VOR
(Very high frequency Omnidirectional Range)
VOR on radionavigointimajakka. Sen avulla lentäjä saa tietoa siitä, missä suunnassa VOR-majakka on ilma-alukseen nähden sekä millä VOR:n radiaalilla ilma-alus lentää. Radiaali tarkoittaa suuntaa VOR -majakalta. Kun lentäjä asettaa radioon tietyn VOR-majakan taajuuden, alkaa lentokoneen kompassissa yksi neula osoittaa ks. majakkaa kohti.
Yksinkertaisuudessaan majakka lähettää kaksi eri signaalia, joista yksi on kantosignaali ja toinen on suuntasignaali, jonka vaihde-ero on 30 kierrosta sekunnissa. Lentokoneen antenni haistelee tätä vaihde-eroa ja päättelee sen avulla sijaintinsa.
______________________________________________________________________________________

03.07.2013
Päivän kuva: Delta Ari Lines - McDonnell Douglas MD-88



Päivän lyhenne: ADI
(Attitude Director Indicator)
Tunnetaan myös nimellä attitude indicator, artificial horizon, gyro horizon ja suomeksi keinohorisontti. Laite näyttää lentäjälle koneen pituus- ja sivuttaiskallistusta sekä kaartoa. Vanhemmat keinohorisontit toimivat hyrrämekanismilla, mutta hyrrät kärsivät monista virheistä. Nykyaikaiset ADI:t toimivat kiihtyvyysantureilla sekä magnetometreillä, jotka mittaavat magneettikenttää.


______________________________________________________________________________________

02.07.2013
Päivän kuva: Berlev Be-200

Venäjä - Gelendzhik


Päivän lyhenne: FMS 
(Flight Management System)
FMS on nykyaikainen laite, joka helpottaa lentäjän työtä. Sen avulla on saatu vähennettyä työtehtäviä lentokoneessa, mm. lentoinsinöörejä sekä suunnistajia ei enää tarvita.
CDU






Laitteen päätehtävä on noudattaa syötettyä lentosuunnitelmaa ja paikantaa kone eri navigointilaitteiden avulla. Ennen lentoa lentäjä syöttää tiedot CDU:hun (Control Display Unit), josta tieto menee eteenpäin FMC:hen (flight management computer).


______________________________________________________________________________________

30.06.2013
Päivän kuva: Antonov An-225

Otetaas toinen Antonovin kuva tähän putkeen koska tämäkin on sen verran mahtava. Taitaa olla laskeutumassa Amsterdamin Schipholiin. Kuvittele millaiset äänet tuosta tulee :)

Päivän lyhenne: VMC
(Visual Meteorological Conditions)
VMC kuuluu ilmailukategoriaan, jossa lennon saa suorittaa riittävällä näkyvyydellä maastoon, esteisiin ja muuhun liikenteeseen. Yleisimmät VMC säännöt on, että alle FL100 (10000 ft) täytyy olla vähintään 5km näkyvyyttä, 1500m etäisyyttä pilveen vaakatasossa ja 1000ft pystytasossa. Yli FL100 näkyvyys täytyy olla 8km, 1500m ja 1000ft. Sitten on vielä yksi sääntö, jos lentää alle 3000ft ja nopeus on alle 140 solmua niin näkyvyys väh. 5km, selvästi erossa pilvestä ja näkyvyys maahan säilytettävä.


Noilla säännöillä lentää tavallisesti yleisilmailijat, joilla ei ole mittarilentolupaa. Mittarilentolupaa varten täytyy olla erillinen koulutus, jonka jälkeen saa lentää IMC olosuhteissa (instrument meteorological conditions). Itselläni on menossa juuri tuo vaihe koulutuksessa paraikaa.
______________________________________________________________________________________

29.06.2013
Päivän kuva: Antonov An-225

Maailman suurin lentokone. Max. lentoonlähtömassa 640 000 kg. An-225 käytetään vain rahtikoneena.
Maailman suurin matkustajalentokone on taas Airbus A380 jonka max. lentoonlähtömassa on. 560 000 kg.


Päivän lyhenne: CFIT
(Controlled Flight Into Terrain) -
(Hallittu lento maastoon)
Termillä tarkoitetaan onnettomuutta, joka on aiheutunut muusta syystä kuin koneen rakenteellisesta vauriosta. Eli jos lentokone on täysin lentokelpoinen niin vika on siinä vaiheessa lentäjän ja puhutaan termistä "human error". CFIT onnettomuudet tapahtuvat yleensä laskuvaiheessa kun
Upouusi B737-800
ollaan lähellä vuoria ja maastoa, syynä saattaa olla navigointilaitteen hajoaminen tai lentäminen huonoon säähän. Hyvin kokeneetkin lentäjät saattavat lentää CFIT, mikäli he ovat väsyneitä, menettäneet tilannetietoisuuden tai asentotajun. Jopa yksittäisen navigointilaitteen hajoaminen saattaa johtaa onnettomuuteen, mikäli lentäjä ei huomaa virhettä ja jatkaa väärään suuntaan, vaikkakin muut laitteet toimivat oikein. Esim. vähän aikaa sitten Balilla veteen päätynyt Lion Airin kone oli CFIT-onnettomuus.
______________________________________________________________________________________

28.06.2013

Päivän kuva: Air France Airbus A340-300 
Netherlands Antilles - St. Maarten, Princess Juliana Int. 
Kokonaisuudessaan mahtava otos. Urkupillit huutaa kun A340 tekee lentoolähtöä paratiisista.


Päivän lyhenne: APU
(Auxiliary Power Unit)
Oletko ikinä miettiny, että mitäköhän siellä koneen pyrstössä tapahtuu? No, sielläkin on elämää, nimittäin APU. APU on pieni turbiinimoottori, jonka ensisijainen tehtävä on käynnistää isommat moottorit. Suihkumoottoreiden käynnistyksessä, joudutaan pyörittämään moottoreita suurelle nopeudelle, jotta ilma alkaisi ahtautumaan kompressoreiden kautta polttokammioon, APU hoitaa tämän tehtävän.
APU:n pakoputki
Lisäksi APU syöttää sähkövirtaa sekä paineilmaa koneen järjestelmille ennen päämoottoreiden käynnistystä. Tällä saadaan esim. matkustamoon valoa ja lämpöä sekä liikutettua laippoja ja siivekkeitä hydraulisesti. APU:a käytetään myös hajonneen moottorin korvaajana, mikäli ilmassa tulee häiriö. Se yrittää kompensoida menetetyn moottorin sähköntuotannon ja paineilman tuoton. Viimeaikoina APU:a on käytetty uuden järjestelmän kehityksessä, jossa kone rullaa ilman päämoottoreita säästäen suuren määrän rahaa. Se on tulevaisuutta :)
______________________________________________________________________________________


27.06.2013

Päivän kuva: Icelandair Boeing 757-208
Upea kuva laskusta Bostoniin samalla kun taustalla näkyy pilvenpiirtäjien valot ja lentokoneen suihkuvirtaus, joka hieman sumentaa maisemaa.


Päivän lyhenne: ATIS
(Automatic Terminal Information Service)
ATIS on automaattinen nauhoitettu radiolähete, joka päivittyy kaksi kertaa tunnissa. Yleensä atis toimii hieman vilkkaimmilla kentillä ja sen tarkoitus on välittää lentäjille tärkeää tietoa lentokenttään liittyvistä asioista. Siihen sisältyy sääolosuhteet, kuten tuulen suunta ja voimakkuus, pilvikorkeus, lämpötila ja kastepiste, ilmanpaine, näkyvyys jne.

Lisäksi atiksessa kerrotaan yleensä käytössä olevasta kiitotiestä, suurista lintuparvista sekä muista oleellisista asioista, joista lentäjän on tärkeää tietää ennen lentoonlähtöä tai laskua lentokentälle. Tässä on ATIS-nauhoite Helsinki-Vantaan lentokentältä.
______________________________________________________________________________________

26.06.2013

Päivän kuva: Glider (purjelentokone)
Patrick Pelletier - Winnipeg, Manitoba (Kanada)
Hieno kuva ja toteutus. Käsi pihalle ja sarjakuvausta GoPro:lla. Täytyy itsekin kokeilla joskus :)

Päivän lyhenne: HUD
(Head-Up Display)
Nimensä mukaan "pää pystyssä" on lasinen näyttö, joka auttaa lentäjää tarkkailemaan perusmittareita irroittamatta katsettaan ulkoisista referensseistä. Laite on alunperin suunniteltu sotilaskäyttöön, mutta nyt se on yleistynyt jo siviili-ilmailussa sekä autoissa ja muissa laitteissa.


______________________________________________________________________________________


25.06.2013

Päivän kuva: Boeing 747-400
Laskeutumassa London-Heathrown lentokentälle.

Päivän lyhenne: RVSM
(Reduced Vertical Separation Minima)
Lentokoneiden normaali korkeusporrastus on 1000 jalkaa (ft=feet). Kun noustaan ylöspäin niin ilman tiheys alkaa pienentyä, jolloin korkeusmittareiden tarkkuus huononee. Näin ollen korkeusporrastusta joudutaan myös kasvattamaan. Lentopintojen 290-410 (x100ft) välillä korkeusporrastus kasvaa 2000 jalkaan.


Klikkaa isommaksi
Liikenteen kasvun vuoksi sekä mittareiden ja tietokoneiden kehityksen ansiosta päätettiin pienentää porrastusta lentopintojen 290-410 välillä tuhanteen jalkaan ja sitä kutstuaan RVSM:ksi. Lentokoneella täytyy olla lupa sekä hyväksytyt korkeusmittarit, autopilotit ja varoitusjärjestelmät, jotta se pystyisi operoimaan RVSM ilmatilassa. Mikäli näitä ei löydy niin kone joutuu lentämään kyseisten pintojen ala- tai yläpuolella.

0 kommenttia: